Information

[EN] The use of digital media in the mathematics classroom affords different means of communication. The production of mathematical audio-podcasts in primary school (PriMaPodcasts) focuses on oral representation and communication. Producing PriMaPodcasts opens doors for learning, diagnosis as well as research.

  • Learning: The exclusive use of oral representations can support learning. Refraining from the use of any written or graphical representations and relying solely on oral means of communication allows learners to deal with a topic in depth.
  • Diagnosis: A teacher gains insight into a learner’s mathematical concept and idea by listening to the learner’s recorded utterances. The spontaneous and planned recordings can be analyzed during and after the production process.
  • Research: Mathematics is a written and graphically based science. As such, the focus on oral representations poses as an interesting area for research. Therefore, using the recordings, we aim to investigate to what extent learners use mathematical language as well as what kind of mathematical language is available for young bilingual learners in order to convey meaning.

[DE] Die Nutzung digitaler Medien ermöglicht es den Fokus auf bestimmte Kommunikationsweisen zu richten. Bei der Erstellung von mathematischen Audio-Podcasts in der Primarstufe (‚PriMaPodcasts’) geht es um mündliches Darstellen und Kommunizieren. Die Erstellung von ‚PriMaPodcasts’ eröffnet Möglichkeiten zum Lernen, zur Diagnose und zum Forschen.

  • Lernen: Durch die ausschließliche Nutzung der mündlichen Darstellungsebene wird das mathematische Lernen unterstützt. Die Lernenden setzen sich intensiv mit den zu vermittelten Inhalten auseinander.
  • Diagnose: Indem die Lehrperson die Äußerungen anhört, bekommt sie Einblick in die mathematischen Vorstellungen und Denkweisen der Lernenden. Die spontanen und geplanten Aufnahmen können während und nach dem Erstellungsprozess analysiert werden.
  • Forschung: Da Mathematik eher eine schriftlich-grafisch basierte Wissenschaft ist, ist es interessant zu erfahren was passiert, wenn der Fokus auf der mündlichen Darstellungsweise gelegt wird. Unser Forschungsinteresse besteht darin zu untersuchen, inwiefern die Lernenden in ihren Aufnahmen mathematische Fachsprache nutzen.